Blog: ANDERS VERKOPEN! WAAROM ZOUDEN ZE?

[banner font_style=”light” hover=”zoom” img=”589″ img_size=”960x300px”]

 

[/banner]

Maandagochtend 10 uur. De wekelijkse sales management meeting staat gepland en iedereen is present. De uitnodiging was duidelijk, “Iedereen moet komen!”. Elke manager weet dat het niet goed gaat met de business. 2014 moet echt anders. Erop of eronder was de tekst van de CEO tijdens de kerstborrel. Merry Christmas.

De salesdirector heeft vooraf met drie managers gezeten voor een Plan de Campagne. Dit plan wordt vandaag door één van de betrokken managers gepresenteerd. Kort gezegd komt het erop neer dat het bedrijf gaat investeren in training voor de salesteams, deels in eigen tijd. Belangrijk detail: Iedereen moet komen. Wie niet wil kan bij de sales director komen voor een “kort” gesprek.

Zeer waarschijnlijk herkent u bovenstaande niet. Dit gebeurt niet bij u, of in uw omgeving. Ik schets hier een vrij zeldzame situatie die gelukkig alleen bij uw concurrenten gebeurt. Zij geloven dat training helpt. Zij hebben precies met het trainingsbureau besproken wat er mis is: er wordt te weinig verkocht, omdat er te weinig klantcontact is. Dus moet er getraind worden in AFSPRAKEN maken, WAT je verkoopt (pitchen) en HOE je dat presenteert. De managers krijgen ook een rol. Zij moeten gaan sturen op activiteit. Tot zover niets geks?

Dit zijn opdrachten die veel trainers en managers krijgen en zichzelf toe-eigenen. Opdrachten die vaak weinig duurzaam zijn. De training wordt gegeven aan deelnemers die allemaal denken: “Alweer een training?” of “Ik ben niet het probleem, mijn manager is het probleem”. Overtuigingen die er niet aan gaan bijdragen om:

  1. actief en succesvol te leren
  2. de resultaten blijvend te veranderen

Ik geloof in ANDERSOM salestraining & management. Dat betekent dat training en managen niet begint bij WAT we gaan doen en HOE, maar we beginnen met WAAROM hebben we de resultaten die we hebben? Welke beren hebben we op onze weg bedacht zodat we niet meer effectief in actie komen? De prijs? Korting? Crisis? Concurrentie? Tijd van het jaar?

Het is niet toevallig dat juist succesvolle leiders en ondernemers werken vanuit drijfveren (WAAROM) waarmee ze top resultaten halen. Met die drijfveren bedoel ik geen geld of incentive. Dat is een resultaat. Ik bedoel met drijfveren, wat is je missie? Er zijn maar weinig verkopers die helder kunnen vertellen waarom ze doen wat ze doen. Ze denken van buiten naar binnen i.p.v. binnen naar buiten. Dat de meeste van buiten naar binnen denken en werken is logisch. Het is namelijk het meest helder uit te leggen. Het is immers eenvoudiger te vertellen WAT je doet dan WAAROM. We zijn gewend om te zeggen wat we doen, soms ook hoe we het doen maar zelden WAAROM we het doen. ANDERSOM verkopen leer ik aan verkopers aan de hand van het door Simon Sinek ontwikkelde model: ‘De gouden cirkel’. Wil jij weten WAAROM ik geloof dat uw team meer kan halen uit hun mogelijkheden en talent voor sales? Trakteer me dan op een kop koffie en maak kennis met ANDERSOM verkopen.

Want wie andere resultaten wil, start met andersom trainen van salesteams.

Inspirerende groet,

Marc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.