Blog: Parkeergeld. Het nieuwe excuus voor winkeliers?

[banner hover=”zoom” img=”2405″ img_size=”678×225″]

.

[/banner]

Parkeergeld. Het nieuwe excuus voor winkeliers?

Het is dinsdagmorgen 9.30 uur. Ik heb een laptop nodig. Ik wil service en advies dus ga het dorp in. Bij de betreffende winkel aangekomen, lees ik dat ik moet wachten tot 10.00 uur. Bestaat dat nog?

Ik doe eerst een andere boodschap en kom anderhalf uur later terug. Twee mannen staan in de winkel. Ze bespreken met elkaar de leegstand in het centrum, spreken de schande uit over het gemeentelijk bestuur en de te hoge huren. ‘Je zou het bijltje er toch bijna bij neergooien?’ zegt de een tegen de ander. Het blijken twee bedrijfslijders te zijn. Ja u leest het goed. Leiders met lange ij.

Inmiddels lopen er nog twee klanten rond. Ik kijk een paar keer op naar de ‘verkoper’. Ik vind het wel netjes om even aandacht aan ze te geven als ik in hun winkel ben, en bovendien beïnvloed het wellicht ons contact. Ik speel wat met de tablets en laptops in de winkel. Na 14,5 minuten informeer ik of de verkoper een bepaald model op voorraad heeft. Het antwoord is helder en krachtig: Nee.

Na 16,5 minuten verlaat ik, met nog een klant, de winkel. Ik vraag de andere man waar hij voor kwam. Hij zocht een tablet. Hij had gezien wat hij wilde zien, bestellen deed hij wel online. Net als ik.

Dit verhaal is geen uitzondering. Dit gebeurt mij regelmatig. Misschien ben ik te kritisch en een uitzondering door mijn vak. Maar geloof het niet.

Het is daarom, dat ik retailers ten zeerste wil oproepen om niet langer blind te staren op zaken waar ze geen of weinig invloed op hebt zoals parkeerbeleid. Focus op je cultuur binnen je winkel, je manier van managen en je wijze van proactief verkopen. Klanten die in je winkel komen, komen om te kopen maar willen begeleid worden. Is dat makkelijk vandaag de dag? Nee. Is het mogelijk? Ja.

Onder de bezielende leiding van hoogleraar Cor Molenaar lijken steeds meer winkeliers, na zich gestort te hebben op de webwinkel vijand, nu een nieuwe vijand te hebben gevonden en te gaan strijden tegen parkeerbeleid.

Jaren geleden heb ik me verbaasd over winkeliers die de gemeente verantwoordelijk hielden voor teruglopende klantenaantallen i.v.m. het ontbreken van mooie bloembakken. Nu is het parkeergeld.

Begrijp me goed, ik geloof best dat het helpt om parkeergelden te verlagen. Om de huur van vastgoed te verminderen. Gewoon omdat het de ondernemer helpt. Maar anno 2016 wordt het echt hoog tijd dat de ondernemers en bedrijfsleiders zelf ook meer verantwoordelijkheid nemen. Doe niet de prijzen omlaag. Maar verhoog je persoonlijke service, attitude en service. Want zolang verhalen als waar ik mee begon geen uitzondering zijn, is dat de echte reden waarom klanten elders kopen.

Zoals ik bij mijn boek al schrijf op de voorkant: Red de salestijger. Want het is aanvallen of uitsterven!

Inspirerende groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.