De fundering voor succes van verkoopteams

[banner hover=”zoom” img=”2924″ img_size=”804 × 266″ link=”//marcdijk.nl/de-fundering-voor-succes-van-verkoopteams/”]

.

[/banner]

 

De kern van elke hulpvraag in mijn business is:
‘Hoe kan ik mijn salesteam in beweging zetten om de omzet te verhogen?’

 

De eerste vraag die ik dan stel is: ‘Hoe ziet je salesplan eruit?’ en ‘Kan je me je werkwijze sturen van je salesafdeling?’

Negen van de tien keer blijft het dan stil aan de andere kant van de tafel. Risico van mijn directe vraag is soms zelfs dat ik de opdracht niet krijg, omdat men vindt dat ik wel erg veel vraag en dat terwijl de vraag nou juist aan mij gericht was. En ergens begrijp ik dat wel. De meerderheid van de bedrijven sturen hun mensen op klanten af zonder dat ze geweldig zijn voorbereid op het contact met de vernieuwde hard-buying klant.

Als Nederlander hebben we met groot gemak op zaterdag of zondag commentaar op de voetbal of hockey coach van onze club. Echter er is geen (professionele) coach die ik ken die zijn team het veld in stuurt met veel geluk en that’s it, om vervolgens zelf in de kantine te gaan zitten om te vergaarderen over het nieuw seizoen. Iets dat salesmanagers dagelijks doen. Tijdens de wedstrijd zijn ze in geen velden of wegen te bekennen wegens ‘belangrijke’ meetings. Voor de wedstrijd roepen ze niet meer dan; Go for it, deze week moeten we de target halen’.

De meest eenvoudige reactie van mij zou kunnen zijn dat ik hiervoor trainingsprogramma’s aanbied voor verkopers of salesmanagement. Echter de kans dat dit op korte en lange termijn niet het rendement oplevert wat aandeelhouders, ondernemers, en managers wensen is te groot om dat te adviseren. Het maakt veel opleidingen een verspilling van tijd en budget.

 

Training is een proces en geen event

 

Verkopers zonder een helder doel, plan en duidelijke manier (verkopen) van werken worden reactief en bang voor wat komen gaat. Omdat zelfs een gedegen voorbereiding niet een gewoonte is. Ze worden veel te weinig eenduidig gecoacht.

Het is best bijzonder dat bedrijven zo weinig doen aan de werkelijke ontwikkeling van sales strategie die aansluit op de klant van nu. Dag in dag uit, accepteren dat je teams zonder tactiek en klantplan de wereld in gaan waar de gemiddelde klant beter ‘getraind’ is om verkopers te beïnvloeden om de NEE te accepteren, dan dat verkoper ont-wikkeld is om verlangen op te bouwen om een JA te krijgen.

In mijn praktijk zie ik gelukkig vaak hoe het ook anders kan. Daar waar salesmanagers starten met het bouwen aan een werkelijke ‘salescultuur’, waarin de honger voor meer business telt en aanvallen en verdedigen de missie is om te winnen, daar groeien de verkoopkansen per dag. De vraag is HOE doe je dat?

Dit is exact de waarde van het handboek voor salesmanagement ‘Red de Salestijger’. Ik schreef dit boek vanuit de enorme behoefte aan structuur om teams te ont-wikkelen. Belemmeringen om te verkopen te elimineren, en kansen te bekrachtigen. Bestel het boek direct en ga aan de slag met de 8 elementen om verkopers in hun kracht te zetten, iets waar ze je een leven lang dankbaar voor zullen zijn.

Dit zijn de elementen:

rdst_totaalplan_1-3

Wie de stappen doorloopt, de praktijkvoorbeelden gebruikt en salesmeetings gebruikt om meer uit de mensen te halen verhogen de omzet resultaten eenvoudig met zomaar 30 tot 50%.

Heb je hulp of advies nodig? Neem dan direct contact op met mij. salestijger@marcdijk.nl

MarcD2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.